De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) hebben in het kader van de NachtvandeNacht campagne afgelopen weken ’s nachts 1.327 bedrijven gefotografeerd.

De foto’s werden ad random gemaakt in verschillende gemeenten van alle provincies.

Maar liefst 72% van de bedrijven had onnodige verlichting branden.

Bij 48% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 14% van de bedrijven had zowel binnen als buiten de verlichting branden.

Bedrijven verspillen met onnodige nachtelijke verlichting jaarlijks zo’n 536 miljoen kWh (stroomverbruik van 150.000 huishoudens)*.

De NMF’s adviseren een simpele oplossing. Door sensors aan te brengen wordt verlichting automatisch gedoofd en springt het aan bij onraad.

De meest genoemde reden waarom bedrijven de lichten de hele nacht laten branden, is vanwege “veiligheid, tegen inbraak”.

In de praktijk blijkt dat inbrekers juist licht nodig hebben bij het inbreken en dat licht op sensors (die aangaan bij beweging) een afschrikkende werking hebben.

Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat.

De komende weken sturen de NMF’s de bedrijven die zijn gefotografeerd de foto van hun verlichte panden.

Ook ontvangen bedrijven aanbevelingen om het pand duurzamer en veilig te verlichten.

NMF netwerkdirecteur Annie van de Pas: “Samen met Jacco Vonhof van MKB Nederland dagen we de Nederlandse bedrijven uit om tijdens de Nacht van de Nacht op 24 oktober alle lichten te doven en dat hierna in de nacht te continueren.

Het bespaart geld, energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland”.

Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen.

Uit onderzoek blijkt tevens dat 8 van de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden doven.

Door sensoren aan te brengen kunnen bedrijven tevens zorgen voor een goed afschrikwekkend effect op inbrekers.

Het idee is om dit onderzoek te herhalen om te kijken wat het effect is van de oproep en de adviezen aan de bedrijven.